+40 764 406 955 office@apte2002.ro

CERINTE ALE TRANSPORTATORILOR, PE TIMP DE CRIZA.

aug. 23, 2021 | 0 comentarii

Stimati Colegi !
Ca niste prime creionari ale cerintelor extrem de utile in situatia in care a scazut dramatic volumul de marfa transportabila si in dorinta de a incerca sa mentinem breasla pe linie de plutire, APTE 2002 deschide o lista ce se doreste a fi o prima trecere in revista a cerintelor ce vor fi inaintate noului Guvern al Romaniei si noului Minister al Transporturilor. Fara a rezolva aceste cerinte, cel putin 50% dintre noi, in 2009 vom fi nevoiti sa ne restrangem drastic activitatile si/sau sa intram in faliment. Indemnam sa formulati in continuare si Dumneavoastra, comentand aceasta postare,cerintele fara de care nu vedeti trecerea prin anul 2009. Iata inceputul listei noastre, pe care Va asteptam sa o intregiti cu alte puncte necesare:
1. Daca oricum nu se poate renunta la plata „rovignetei”, propunem reducerea sumei acesteia la 50% din valoarea actuala, posibilitatea platii taxei de un an, fractionata in patru rate egale, prin impartirea taxei in patru parti egale, nemajorate fata de taxa anuala. Motivam cererea cu observatia pertinenta ca din cele 365 de zile pentru care „teoretic” se plateste aceata taxa, din cauza prevederilor Reg. EC 561/2006, privind pauzele zilnice si saptamanale obligatorii, precum si restrictiile de vara ocazionale si/sau de sfarsit de saptamana, impuse de reglementarile romanesti, nu permit folosirea infrastructurii romanesti de autovehiculele de transport marfa, mai mult de 200 de zile din an ! In acest fel se incurajeaza plata „rovignetei” si nu evitarea platii, din cauza valorii mari. Pe total estimam ca in acest fel veniturile din plata rovignetei o sa aduca mai mari venituri la buget, avand o baza a platitorilor mult mai mare (cu cei care actualmente nu platesc deloc). Propunem si posibilitatea de a intrerupe plata ratelor, pe baza unei declaratii date de transportator, precum ca masina se afla in urmatoarele situatii :
a.-Se afla in service sau in garaj, fiind in reparatii,
b.-Nu exista comenzi de transport,
c.-Nu exista personal de exploatare al autovehiculului,
d.-Firma nu are resurse sa indeplineasca toate conditiile impuse de Reg. EC 561/2006, etc.
2. Propunem ca impozitele ce deriva din posesia tuturor autovehiculelor de transport marfa sa nu fie percepute, daca se poate demonstra ca ele nu mai sunt in exploatare, din cauza lipsei de marfuri (infiintarea de tarcuri „reci”, functionale, dar neexploatabile). Aceasta prevedere se va aplica doar acelor autovehicule, care au fost achizitionate inainte de 01.iulie 2008. Consideram ca nejustificata achizitia unor noi mijoace de transport marfa, altele decat cele deja existente pe piata la 30 iunie 2008 si cei ce au facut-o, si-au asumat riscuri economice majore, nesustenabile economic, periclitand echilibrul breslei.
3.  Consideram ca sursa primordiala a problemelor intampinate de conducatorii auto romani, in timpul tranzitarii teritoriului Ungariei si in special la frontiera comuna a Romaniei cu Ungaria, se datoreaza in special aplicarii prevederilor O.G. (HU) 57/2007, ordonanta care, in viziunea noastra, nu corespunde in toate elementele sale, prevederilor Regulamentului EC 561/2006, in ceea ce priveste prevenirea evenimentelor rutiere negative, amendarea in raport cu abaterea comisa a nerespectarii acestui Regulament si reala garantare a sigurantei participarii in trafic al cetatenilor.
      Pentru a sustine interesele transportatorilor romani, cerem Guvernului Romaniei de a folosi toate mijoloacele diplomatice si/sau profesionale, de a impulsiona Guvernul Republicii Ungare, de a opera modificarile necesare la aceasta Ordonanta.

         Motivatia acestui demers, fara a pretinde ca este o motivatie completa, dar considerind-o oportuna, incercam sa o formulam prin urmatoarele observatii :

  •     Cuantumul amenzilor indreptate catre transportatorii romani nu este in raport direct cu gravitatea abaterilor de la Reg. EC 561/2006si amendeaza excesiv unele neconformitati considerate de noi minore si care pot fi usor introduse in aria abuzurilor.
  •     Ordonanta nu cuprinde prevederi de clementa sociala si/sau posibilitatea de a aplica doar un simplu avertisment, no tiunea de averitsment fiind introdusa si in legislatia romana dar si in cea europeana, pentru acei conducatori auto, care se afla la prima abatere.
  •     Protestam vehement, impotriva practicii de sechestrare a camioanelor, pana la plata integrala a unei amenzi aplicate pentru o pretinsa abatere de la Reg. EC 561/2006, deoarece se poate usor considera sechestru pe bunul propriu. Consideram ca nu sunt intrunite conditiile aplicarii prezumtiei la nevinovatie al conducatorului auto, prin aceasta metoda se creaza prejudicii grave si celor ce sufera colateral in urma acestui act, respectiv si beneficiarului marfurilor, expeditorului acestora, proprietarului camionului, etc. Propunem a se analiza masuri alternative de a garanta plata amenzii, eventual si introducerea unui sistem de monitorizare a conducatorului auto si/sau al companiei exploatatoare al automarfarului si in cazul in care nu a mai savarsit abateri de la Reg. EC 561/2006, sau nu are datorii provenite din amenzi neplatite catre autoritatile maghiare, sa nu se aplice procedura sechestrarii.
  •     Incadrarile la diferite grupe de abateri , conform O.G. (HU) 57/2007, ale unor activitati ce nu sunt clar mentionate ca abateri de catre Reg. EC 561/2006, cum ar fi:

      a.  Amendarea conducatorului auto, pentru neselectarea corespunzatoare a starii de activitate (abatere considerata de noi minora) se incadreaza la „folosirea incorecta a aparatului tachograf”, drept urmare, se amendeaza cu o suma ce sugereaza o abatere grava, cu toate ca, din inregistrarile aparatului tachograf, ca urmare a „asa zisei” abateri, se pot delimita clar tipurile de activitate desfasurate de conducatorul auto, deci nu a savarsit nicio abatere .
      b.  In general, folosirea O.G. (HU) 57/2007, din cauza ambiguitatii in descriere a abaterilor, folosind descrieri foarte generale ale unor situatii considerate ca abatere, da posibilitatea agentului constatator, de a incadra ca abatere si situatii pe care noi nu le consideram ca fiind in concordanta cu nerespectarea prevederilor Reg. EC 561/2006.

  •     In cazul in care, conducatorul auto este obligat sa stationeze si sa inainteze fractionat, din cauza timpilor lungi de a intra in terminalul vamii maghiare, multi conducatori auto, din vina metodei greoaie de tranzitare a punctului vamal (deoarece , contrar declaratiilor organelor Vamii si Garzii financiare maghiare VPOP, ca nu efectueaza controale in punctele vamale, doar in adancimea tarii, ele sunt efectuate cu meticulozitate sporita de catre ei, chiar in incinta fostei vami, incalcand astfel principiile Comunitatii Europene de libera circulatie a marfurilor si ingreunand artificial tranzitarea punctului vamal), se ajunge ca acel conducator auto care este controlat, din cauza ca nu se accepta pauze mai mici de 15 minute ca intrerupere in conducere, sunt amendati pentru nerespectarea timpilor de conducere si/sau odihna. Asta chiar daca au parcurs doar cativa kilometri, dar in fractiuni mici, urmand coloana artificial formata chiar de catre controlorii vamali, blocand fluxul de intrare in Ungaria, prin controlul negat, dar existent in punctele vamale comune.
  •     Mentionam, ca o problema de sine statatoare, ce are ca efect o nejustificata aglomerare a automarfarelor la trecerea frontierei cu Ungaria, existenta unor puncte de control VPOP permanente in incinta fostei vami, ce au ca scop declarat controlul produselor accizabile si stoparea contrabandei, dar in realitate, au activitatea preponderent axata pe controlul respectarii Reg. EC 561/2006 si de a aplica cit mai multe amenzi pe baza O.G. (HU) 57/2007 .
  •     Din 01.09.2008, a intrat in vigoare colaborarea intre Kozut kht. (AND din Ungaria) si VPOP (Vama si Garda financiara maghiara), referitoare la amendarea si de catre VPOP a depasirilor de greutate si/sau gabarit al autovehiculelor. La intrarea in Ungaria, venind din spatiul Schengen inspre Romania, nu intotdeauna exista posibilitatea de autocantarire din proprie initiativa a automarfarelor , pentru eventuala solicitare de autorizatii de supratonaj. Chiar daca exista, cei ce o solicita, daca nu depasesc limitele admise conform acelei cantariri, nu primesc buletine de cantarire de la statiile de cantarire ale Kozut kht., cu care ar putea dovedi, in caz ca la iesirea inspre Romania, se constata totusi, depasiri ale MTA si/sau gabarit, ca la intrarea in Ungaria, tot pe un cantar omologat al Kozut kht. nu s-au constatat probleme.
  •     Consideram ca nu este asigurat nici dreptul la o reala contestare a Hotararilor de sanctionare , prin faptul ca prima si a doua instanta de solutionare a acestei contestatii se face prin forurile superioare ale aceleiasi autoritati care a aplicat amenda, cu plata unei taxe de timbru consistent, ce se percepe la fiecare pas de contestare, in locul adresarii catre o Judecatorie competenta, fapt ce ar suspenda plata amenzii, pana la Hotararea definitiva de sanctionare. Sa nu uitam, ca TOATE amenzile date de catre VPOP sunt platite deja in momentul depunerii contestatiei, act fortuit de sechestrarea autovehiculului, pana la plata amenzii ! Deci in acest caz suntem cumulat nedreptatiti, inca inainte de a se afla daca intr-adevar s-a infaptuit o abatere de la Reg. EC 561/2006, sau nu.
  •     In consecinta, rugam respectuos, ca in vederea apararii intereselor concurentei loiale in transporturile din cadrul Uniunii Europene, totodata si pentru a veni in apararea unor transportatori romani, care se simt lezati de continutul si efectele O.G. (HU) 57/2007, pe care o consideram in multe cazuri ca disproportional amendatoare , fata de abaterile comise, sa binevoiti a interveni pe langa autoritatile maghiare competente, de a forma comisii de analiza a oportunitatii modificarii acestei Ordonante Guvernamentale maghiare, de a servi intr-adevar interesele sigurantei in circulatie a cetatenilor si mai putin intregirea bugetului Ungariei .

4. Pentru respectarea normelor AETR si pentru asigurarea posibilitatii de odihna regulamentara, conform Reg. EC 561/2006, este necesara construirea de parcari cu suprafata mare, intre orase, sau la o distanta de maxim 50 km fata de acestea
Propunem parcari si in punctele mari de intersectii ale drumurilor europene, dotate si cu servicii de autocantarire ptr. camioane, pentru a ne controla singuri greutatea pe axa, eliberandu-ne bonuri de cantarire, ce pot fi contraprobe la un eventual abuz al AND si/sau ale altor organe de control similare straine. Avand in vedere construirea viitoarelor autostrazi, este imperios necesara utilarea acestora cu asemenea parcari, in care sa existe minimul de conditii igienice, de parcare decenta si in siguranta, chiar si contra cost.
5. Elaborarea unor proiecte de interes comun, de catre Ministerul Transporturilor, finantate din fonduri europene si/sau guvernamentale (P.O.S., A.N.I.M.M.C., etc), pentru a creea premizele existentiale ale unui sector de transporturi, ce nu doar suprevietuieste prin metode tot mai obscure, ci poate si sa se dezvolte in tandem cu societatile similare din Uniunea Europeana.
6. Studierea posibilitatii de a efectua I.T.P.International si AE3, pentru vehiculele ce opereaza in interiorul Uniunii Europene, nu numai in cadrul R.A.R., ci si la alte statii I.T.P. autorizate R.A.R., pentru evitarea aglomeratiei. Pentru evitarea dublei taxari, solicitam ca autovehiculele carora se efectueaza I.T.P.I., sa nu mai fie taxate si pentru I.T.P., deoarece I.T.P. este inglobat in I.T.P.I. Solicitam din partea R.A.R., inscriptionarea in C.I.V. si din partea M.A.I. in certificatul de inmatriculare al vehiculului, tipul de suspensie (mecanic sau pneumatic).
7. Restrictiile de circulatie ale camioanelor, sa fie obligatoriu discutate cu patronatele transportatorilor, mai putin restrictiile ivite ca urmare a calimitatilor naturale si ale accidentelor. Nicio artera europeana, sa nu fie inchisa circulatiei camioanelor, sub forma permanenta, sub niciun pretext, mai mult decat o necesita situatia de calamitate sau accident, obstacolele de pe caile de rulare sa fie inlaturate in regim de urgenta, folosindu-se chiar si tehnica militara temporara (in cazul avariilor la poduri), pentru a asigura fluiditatea transportului de marfuri, inclusiv a camioanelor cu tonaj greu. Pentru rezolvarea unor situatii similare, sa se constituie puncte cu aparatura si tehnica specifica speciala, preponderent in zonele supuse des unor astfel de probleme.
Autoritatile stabilesc aceste restrictii, in situatii care nu impun neaparat oprirea circulatiei autotrenurilor, fara sa tina seama de intarzierile mult prea mari ale fluxului comercial de marfuri si de prejudiciul ce ar putea fi cauzat de aceste intarzieri.
8. Din cauza ca infrastructura Romaniei, din vina exclusiva a guvernelor anterioare, nu dispune de autostrazi pe liniile traditionale de transport europene, consideram ca este necesar a se renunta la restrictiile de tonaj pe acele rute unde portanta o permite. Dorim eliminarea restrictiilor ce nu permit o incarcatura de 11,00 tone pe axa, deoarece „rovigneta” se plateste pentru folosirea intregii infrastructuri romanesti.
9.  …………………parerea Dumneavoastra………….

–––––––––––––––––––––––––

            In cazul in care ati fi uitat, Va reamintesc cele 22 de cereri ale transportatorilor, care au fost sustinute (cu succesul pe care il stiti deja) in fata Guvernului Romaniei si al Ministerului Transporturilor. Pentru „reusita” demersurilor noastre ii mulumim din suflet trubadurului Orban, care si-a cantat de curand „cantecul de lebada”. Ii multumim si cei cinci kilometri de autostrada nefunctionala.

             Iata deci trecutele revendicari , care se doresc a fi mentinute, schimbate si/sau uitate :

Lista revendicarilor solicitate de catre patronatele din transporturile rutiere–-
1. Eliminarea platii rovinietei pentru drumurile nationale.
2. Taxa de inmatriculare 0 pentru vehiculele comerciale Euro 4 si Euro 5.
3. Asigurarea transparentei colectarii accizelor din carburant si monitorizarea de catre asociatiile patronale din transporturi a utilizarii acestora pentru intretinerea si constructia de drumuri si legiferarea acesteia.
4. Taxa locala – modificarea Ordonantei nr. 155/2007 pentru modificarea alineatelor 4 si 5 ale art. 263 din Legea nr. 571 privind Codul fiscal, pentru pastrarea formei si nivelului de impunere din 2007.
5. Rambursarea TVA-ului in cel mult 30 zile de la solicitare.
6. Elaborarea cadrului legislativ coerent pentru desfasurarea in cele mai bune conditii a activitatii de transport rutier in RomAcnia.
7. Desemnarea in consilii de administratie si de conducere in organismele subordonate Ministerului Transporturilor – specifice transporturilor rutiere: ARR, RAR, CNADNR, a reprezentantilor asociatiilor patronale din transporturi.
8. Eliminarea totala a restrictiilor de circulatie a camioanelor, cu exceptia cazurilor de forta majora definite de lege.
9. Amenajarea parcarilor la standarde europene.
10. Eliminarea segmentelor de drum cu portanta inferioara fata de portanta drumului european. Sunt acceptate variantele ocolitoare in parcurs egal si portanta echivalenta.
11. Obligativitatea furnizorilor de marfuri divizibile la cAcntarirea omologata a camioanelor si sanctionarea egala cu a transportatorilor in cazurile de depasire
12. Eliminarea AST-urilor pentru marfurile divizibile.
13. Constituirea corpului de lectori si examinatori independent pentru pregatirea profesionala specifica.
14. Eliminarea completa a taxei de mediu asimilata la taxe de inmatriculare.
15. Intarirea controlului fiscal la operatorii de transport cu risc si sanctionarea autoritatilor tolerante.
16. Simplificarea procedurilor de concediere pentru cresterea competitivitatii pietei muncii.
17. Infiintarea organismului unic de control.
18. Limitarea pe perioada determinata a capacitatii de transport rutier de marfa.
19. Actualizarea distantelor tarifare in raport cu noua retea rutiera.
20. Facilitarea obtinerii operative de permise de munca in Romania si eliberarea acestora catre judetul solicitant.
21. Simplificarea procedurilor de inmatriculare si recunoasterea specificatiilor si dovezilor tehnice elaborate de catre producator.
22. Revenirea la derogarea celor 12 zile de la regulile europene referitoare la perioadele de conducere si de odihna ale soferilor de transport persoane

COLABORATORI