M E M O R I U
Catre: Comisarul european pentru Transporturi – Dl. Antonio Tajani
Catre: Ministerul Transporturilor si Infrastructurii – Secretar de Stat, Dl. Eusebiu Pistru
Catre: Reprezentantul Permanent al Romaniei pe langa Uniunea Europeana, Dl Mihnea Ioan MOTOC
Stimati Domni,
Cele doua asociatii de transport reprezentative in Romania, Federatia Operatorilor Romani de Transport ( FORT) si Asociatia Patronala Europa 2002 (APTE 2002), si-au unit fortele in actiunea la nivel international, sprijinite de asociatiile AEBTRI Bulgaria si Cesmad Slovacia in incercarea disperata de a atrage atentia Europei asupra tratamentului inuman la care suntem supusi, noi transportatorii de marfuri, incepand cu anul 2007 la tranzitarea Ungariei.
Transporturile au fost si vor ramane o componenta esentiala a vietii noastre cotidiene. Acestea au contribuit substantial la dezvoltarea, integrarea si cresterea pietei interne cu efecte tangibile asupra economiei europene. Politica europeana in domeniul transporturilor a consolidat standardele din acest sector, precum conditiile de munca, conditii de siguranta si securitate ridicate, precum si drepturile pasagerilor. Cred ca este momentul oportun pentru a relansa aceasta politica. In primul rand, prin integrarea in continuare a diferitelor moduri de transport, apoi prin plasarea UE in avangarda serviciilor si tehnologiilor de transporturi si, in al treilea rand, prin modelarea viitoarei politici in domeniu in functie de nevoile si drepturile utilizatorilor si lucratorilor , a afirmat Antonio Tajani, responsabil pentru domeniul transporturilor.
Pe teritoriul Republicii Ungaria, in prezent exista patru autoritati care efectueaza controale : VPOP, ORFK, NKH, Katasztrofavedelem , privind companiile care desfasoara transporturi rutiere de pasageri si marfuri. si anume : autoritatea vamala, politia, autoritatea de transport si ISU.
Aceste autoritatii?1 sunt imputernicite prin lege sa-si desfasoare activitatea lor in calitate de organisme de implementare. Scopul verificarilor este acela de a se asigura respectarea regulilor privind siguranta rutiera de catre companiile nationale si straine care efectueaza transporturi rutiere, si de a dezvolta un comportament competitional adecvat al soferilor si patronilor pe piata. Autoritatile intentioneaza – ca si cele din Romania – sa-si faca datoria conform asteptarilor Uniunii Europene.
Conducatorii autoritatilor, in conformitate cu cerintele Uniunii Europene, solicita angajatilor sai sa efectueze verificari intr-o maniera nediscriminatorie. Este caracteristic activitatii autoritatilor sa utilizeze practici sanctionatorii eficiente, proportionale si descurajante, mai ales impotriva companiilor si participantilor care nu respecta reglementarile pietii.
Ungaria, ca si Romania, este membra a Comitetului Uniunii Europene care se ocupa cu implementarea Regulamentului CE nr.561/2006. Posibilitatea pentru consultare exista.
In perioada introducerii tahografului digital in cadrul Grupului de Lucru (la forumul Monitorizarea Implementarii Tahografului Digital – MIDT) Ungaria a fost printre primele tari care a votat pentru acceptarea temporara a conducerii autovehiculului fara cardul soferului pentru Romania si Bulgaria. Mai mult Ungaria, in vederea acordarii de asistenta, a inmanat reprezentantilor Romaniei si Bulgariei o lista cu adresele atelierelor unguresti pentru tahografele digitale, furnizand solutia pentru activarea si calibrarea unitatilor autovehiculelor pentru transportatorii romani si bulgari.
Reglementarile sociale referitoare la transportul rutier, Reglementarea CE nr. 561/2006, Directiva 2006/22/CE, Reglementarea Consiliului CEE nr. 3821/85, Nota de Orientare nr. 1 sunt in mod firesc foarte bine cunoscute de catre autoritatile ungare si sunt aplicate in munca lor zilnica.
In conformitate cu paragraful 3) punctul (a) al Notei de Orientare nr.1 atunci cand evalueaza legitimitatea derogarii pe baza articolului 12, toate situatiile trebuie sa fie examinate cu atentie de catre o autoritate de executare, inclusiv un istoric al inregistrarilor duratelor de conducere ale conducatorului auto si pentru a verifica in ce masura conducatorul auto respecta in mod normal normele referitoare la durate de conducere si de repaus si in ce masura derogarea are un caracter exceptional.
Demonstram prin documente oficiale emise de autoritatile ungare (VPOP, ORFK, NKH, Katasztrofavedelem) si prin adresele oficiale si interventiile asociatiilor noastre pe langa Ministerul Transporturilor tratamentul discriminatoriu si aberant al statului Membru UE-UNGARIA.
Incalcari repetate ale Articolului 19/Reg 561
Statul membru, in speta, Republica Ungaria a stabilit normele referitoare la sanctiuni pentru incalcarea prezentului regulament prin O.G. (HU) 57/2007.
Anual in perioada iunie-august, se emit avertizari de control in ceea ce priveste transportatorii ce tranziteaza statul maghiar. Aceste avertizari au caracter discriminatoriu indreptate catre transportatorii romani deoarece este mentionatata frontiera cu Romania ca punct principal de control, dupa cum se poate observa din comunicatul atasat in continuare :
15 iunie 2009 – Informatii de calatorie pentru transportatori – Efectuarea de controale rutiere sporite in Ungaria : Ministerul Afacerilor Externe atrage atentia transportatorilor romani ca, in perioada urmatoare, prin decizia Inspectoratului General al Politiei Republicii Ungare (ORFK) vor fi efectuate controale rutiere sporite pe frontiera externa a zonei Schengen, in zona de granita, pe autostrazi, in zonele de la intrarea/iesirea din capitala precum si pe autostrada M0. Aceasta masura va fi pusa in aplicare de echipe ale politiei rutiere si ale politiei de frontiera, de echipe din cadrul organelor teritoriale de ordine publica, precum si de reprezentanti ai Autoritatii Nationale de Transport, ai Garzii Vamale si Financiare, ai Garzii de Mediu si ai Autoritatii Nationale Sanitar-veterinare. Scopul acestor controale il constituie imbunatatirea traficului rutier pe teritoriul Ungariei prin identificarea camioanelor de mare tonaj si al autobuzelor cu probleme tehnice, respectarea timpului de odihna al soferilor in transportul international si al restrictiilor de circulatie existente pentru camioane la sfarsit de saptamana si in zilele de sarbatoare, precum si respectarea normelor referitoare la transportul de materiale periculoase. Sursa :
http://www.mae.ro
Sanctiunile O.G. (HU) 57/2007 ar fi trebuit sa fie efective, proportionale, disuasive si nediscriminatorii, in continuare vom demostra incalcarea tuturor acestor reguli prin aplicarea lor:
(1) Aceste sanctiuni trebuie sa fie efective, proportionale, disuasive si nediscriminatorii. Nici o incalcare a prezentului regulament sau a Regulamentului (CEE) nr. 3821/85 nu atrage mai mult de o sanctiune sau de o procedura.
1. Sanctiuni nediscriminatorii:
La intalnirea comuna Romania-Ungaria, Szeged 09.10.2008, in prezenta reprezentantilor autoritatilor competente ale celor doua state s-au prezentat statisticile de control ale transportatorilor din Comunitatea Europeana. Primul loc in anii 2007-2008 este reprezentat de Romania, cu un cuantum de cca. 40% din valoarea amenzilor totale aplicate de statul Ungar si un cuatum de 8.700 amenzi aplicate transportatorilor din Romania, departajata de locul doi de aproximativ 4900 amenzi aplicate transportatorilor din Ungaria, disproportionalitatea intre 8700 amenzi aplicate Romaniei si cele 3800 aplicate Ungariei este sesizabila si in cuantumul total al valorilor.Se demonstreaza astfel discriminarea de proportii la care suntem supusi in ultimii 3 ani, fiind practice imposibil ca transportatorii romani fiind cu mult mai putini la numar, fata de cei autohtoni pe teritoriul Ungariei, sai?1 prezinte o rata asa de ridicata de abateri de la Reg. CE 561/2006 !
La memoriul inaintat de APTE 2002 in data de 05.03.2009 Excelentei Sale, Domnului F zes Oszk r, Ambasadorul Republicii Ungare la Bucuresti, privitoare la multiplele probleme semnalate de transportatorii romani intampinate cu ocazia controalelor efectuate de autoritatile din Ungaria, nici pana azi nu am primit raspuns. (document atasat)
2. Sanctiuni disuasive:
Aceste sanctiuni au rolul de a elimina in viitor incalcarea acestor regulamente, conform O.G. (HU) 57/2007 suma maxim cumulata aplicata recent unui transportator roman, membru al asociatiei noastre, a fost 21.000 eur (5.550.000 HUF), cuantum cumulat a mai multor de abateri , majoritatea de acelasi fel, aferente celor 28 de zile controlate, indeplinindu-se astfel conditia de disuasivitate, deoarece membrul nostru nu va putea sa-si desfasoare pe viitor activitatea de transportator deoarece a intrat in incapacitate de plata. (document atasat)
Un alt exemplu de masura disuasiva a fost publicat pe site-ul Autoritatii Vamale din Ungaria, un sofer lituanian s-a sinucis dupa ce i s-a aplicat o amenda administrativa in urma controlului, evident astfel, intr-adevar nu mai exista sansa ca pe viitor sa mai comita astfel de infractiuni ..
http://vam.gov.hu/viewBase.do?elementId=10027
http://www.magyarhirlap.hu/Archivum_cikk.php?cikk=168619&archiv=1&next=0
Un camionangiu lituanian s-a spanzurat la Letenye
Au descoperit de curand corpul spanzurat al unui sofer lituanian in camionul propriu, la PCTF Letenye, din judetul Zala, Ungaria.
Dupa informatiile noastre, doua camioane lituaniene s-au prezentat spre intrare (n.r. – in Ungaria) in data de 07 mai, dinspre Croatia , unul dintre ei fiind amendat, nu a mai fost lasat sa-si continue drumul. Celalalt camion si-a continuat drumul spre Lituania, cand s-a reintors, a observat ca autovehiculul colegului sau se afla inca in terminalul vamii. Un cititor al ziarului nostru a observat criminalisti imbracati in echipamente speciale de protectie, actionand in jurul camionului. Salamon R bert, purtatorul de cuvant al politiei judetului Zala ne-a confirmat informatiile ziarului nostru si a relatat ca au gasit barbatul spanzurat in cabina camionului in data de 13 mai. Din datele preliminare se pare ca este vorba de sinucidere, politia, in cadrul unei anchete cerceteaza imprejurarile comiterii acestui eveniment. Colonelul Sipos Jen?, purtatorul de cuvant al VPOP, a declarat catre ziarul nostru ca soferului i s-a aplicat o amenda administrativa si dupa achitarea acesteia putea sa-si continue drumul.
Propunem, in cazul in care familia soferului decedat isi va da acordul, sa amintim de acum incolo persoana sa ca martir al actelor de control ce nu au nici o legatura cu spiritul reglementarilor, al actelor de control ce urmaresc doar incasari la buget , al penitentei fara clementa, al amenzilor abuzive si disproportionale fata de fapta comisa. Odihneasca-se in pace !
3. Sanctiuni proportionale:
Aceste sanctiuni sunt proportionale in momentul in care pentru o abatere minora de la Reg 561, amenda aferenta nu depaseste suma de 400 eur, exemplu Germania.
Conform OG (HU) 57/2007 s-a constatat in randul transportatorilor din Romania amenzi insumand 1600 eur (400.000 HUF) pentru o abatere minora, ex.: de utilizare necorespunzatoare al aparatului tahograf. (document atasat).
Conform aceleiasi OG (HU) 57/2007 s-au contatat abateri cumulate in amenda, astfel pentru depasirea in 4 zile consecutive a perioadelor de repaus zilnice, suma finala fiind de 4.400 eur( 1.100.000 HUF) document atasat.
(2) Orice stat membru permite autoritatilor competente sa aplice o sanctiune unei intreprinderi si/sau unui conducator auto pentru o incalcare a prezentului regulament constatata pe teritoriul sau si care nu a fost deja sanctionata, chiar daca acea incalcare a fost comisa pe teritoriul unui alt stat membru sau al unei tari terte.
In mod exceptional, atunci cand se constata o incalcare:
– care nu a fost comisa pe teritoriul statului membru respectiv si
– care a fost comisa de o intreprindere stabilita sau de un conducator auto al carui loc de munca se afla intr-un alt stat membru sau tara terta;
un stat membru poate, pana la 1 ianuarie 2009, in loc sa impuna o sanctiune, sa notifice faptele constitutive ale incalcarii autoritatii competente a statului membru sau a tarii terte in care este stabilita intreprinderea sau in care isi are conducatorul auto locul de munca.
Pana la data de 01.01.2009 Autoritatea Rutiera Romana (ARR) nu a primit din partea Autoritatilor Ungare nici o notificare demostrandu-se astfel dorinta de a incasa cunatumul amenzilor in Ungaria, prin imobilizarea tuturor vehicolelor. Ordonanta HU 57/2007 nu cuprinde prevederi de clementa sociala si/sau posibilitatea de a aplica doar un simplu avertisment, incalcand astfel Reg 561-articolul 19, notiunea de averitsment fiind introdusa si in legislatia romana dar si in cea europeana, pentru acei conducatori auto, care se afla la prima abatere.
Un studiu recent realizat in interiorul asociatiilor pe care le reprezentam, a demonstrat faptul ca aproximativ 70% din membri au fost cel putin odata amendati in Ungaria, procent extraordinar de ridicat ce implica o concluzie de discriminare.
Incalcarea articolului 145 din Codul Penal
Protestam vehement, impotriva practicii de sechestrare a camioanelor, pana la plata integrala a unei amenzi aplicate pentru o pretinsa abatere de la Reg. EC 561/2006, deoarece se poate usor considera sechestru pe bun propriu, consideram ca nu sunt intrunite conditiile aplicarii prezumtiei de nevinovatie a conducatorului auto si impiedicand astfel libera circulatie a marfurilor si persoanelor. Prin aceasta metoda se creaza prejudicii grave tertilor, respectiv beneficiarului marfurilor, expeditorului marfurilor, proprietarului camionului, etc. Conform Art 25, alineatul a si b din Reg 561, propunem a se analiza masuri alternative de garantare a platii amenzii.
Incalcarea Tratatului de la Roma art.49-55-Libera circulatie a serviciilor si Regulation (EEC) No 881/92 of 26 March 1992
Avand un efect nejustificat, creand doar blocaje si congestionari de trafic la trecerea frontierei cu Ungaria, ar fi existenta unor puncte de control VPOP permanente in incinta fostei vami maghiare, ce au ca scop declarat controlul produselor accizabile si stoparea contrabandei, dar in realitate, au activitatea preponderent axata pe controlul respectarii Reg. EC 561/2006 si de a aplica cat mai multe amenzi pe baza O.G. (HU) 57/2007 .
Incalcarea OG 57/2007
Ne este refuzat dreptul la o contestare corecta a Hotararilor de sanctionare, prin faptul ca prima si a doua instanta de solutionare sunt forurile superioare ale autoritatii care a aplicat amenda, cu plata unei taxe de timbru consistente, ce se percepe la fiecare pas de contestare, in locul adresarii catre o Judecatorie competenta, fapt ce ar suspenda plata amenzii, pana la Hotararea definitiva de sanctionare. Sa nu uitam, ca TOATE amenzile date de catre VPOP sunt platite deja in momentul depunerii contestatiei, act fortuit de sechestrarea autovehiculului, pana la plata amenzii ! Deci in acest caz suntem cumulat nedreptatiti, inca inainte de a se afla daca intr-adevar s-a infaptuit o abatere de la Reg. EC 561/2006, sau nu.
In baza articolului 25 alineatul 1
In consecinta si in interesul apararii concurentei loiale in transporturile din cadrul Uniunii Europene si pentru a veni in apararea tuturor transportatori romani, care sunt lezati de continutul si efectele O.G. (HU) 57/2007, considerata in majoritatea cazuri ca fiind disproportional amendatoare fata de abaterile comise, sa binevoiti a interveni pe langa autoritatile maghiare competente, sustinand ideea de a forma comisii de analiza a oportunitatii modificarii acestei Ordonante Guvernamentale maghiare, consultand si asociatiile profesionale pentru a garanta o analiza aprofundata a disfunctionalitatilor si inechitatilor actuale
Protestul nostru MUT, semnat de sute de transportatori, poate fi vizualizat pe internet:
http://www.bursatransport.ro/main/forum/browse/?fid=1&mid=101590#102252
Cu sinceritate,
Arad, Bucuresti,
24.06.2009 24.06.2009
APTE 2002 Trancioveanu Cristina
FORT